Visit Lindesnes kan skilte med over 4000 deltakere og 70.000 registrerte stolper i «debutsesongen» som stolpejakt-arrangører. Ungdommer har vært viktige bidragsytere til suksessen.
Tekst: Tommy Gullord
– Vi har involvert ungdommer og lønnet de for arbeidet med å kutte stolper, sette de ut og reparere dersom stolper har blitt ødelagt. I ei tid med pandemi synes vi det har vært viktig å gi 15-16-åringer noe meningsfylt å gjøre, og tilbakemeldingene har vært veldig positive. De synes det har vært gøy med en ordentlig jobb, forteller Anne Solvang Salvesen.
Hun tok initiativ til stolpejakten i kommunen, der Visit Lindesnes har satt ut 59 stolper i og rundt Mandal sentrum i år.
– Takket være et spleiselag mellom destinasjonsselskapet, handelsnæringen og kommunen har vi fått til dette. Vi jobber med bærekraft, og syntes stolpejakt var et spennende prosjekt å initiere som et sentrumsnært prosjekt – blant annet for å nå ut til turister, forteller Solvang Salvesen.
I tillegg mener hun stolpejakten har vært gull verdt i et helseperspektiv under koronapandemien.
– Vi håper å få til stolpejakt også neste år, helst på et kart med en litt større spredning til turområder i kommunen. Bøygen er finansieringen. Heldigvis er handelsstanden veldig «pro» stolpejakt, som en kul og innovativ aktivitet der noen kan gå på tur og andre shopper mens de besøker byen for å finne stolper, avslutter Anne Solvang Salvesen.